Nikon D200のRAW現像ですが、しばらくこんな雰囲気で行きたいと思います。
基本はフィルムライクです。D200のような古いデジカメはフィルムライクが相性が良いそうです。ネットでは撮って出しがすでにフィルムライクって書いてる人もいれば、フィルムと現代のデジカメの中間みたいな表現をする人もいました。
D200の最大の魅力は、そのCCDセンサーによる「個性的な色」と「空気感」にあります。
- 濃厚で深みのある色ノリ (特に青と赤茶色)
- シャープでクリアな低感度描写
- フィルムライクな空気感
一方で描写・表現の弱みは、
- 極端な低感度性能(ノイズとダイナミックレンジ)
- 高感度ノイズとダイナミックレンジの狭さ
- 特定の被写体における色の偏り
- ポートレートへの不向き
- スミア現象の発生
これらを理解した上で、RAW現像では強みを活かして弱点を消しつつ、目指すテーマを実現したいなぁと思います。
Regarding the RAW development for the Nikon D200, I plan to proceed with this kind of atmosphere for a while.
The basic approach will be film-like. It is said that older digital cameras, like the D200, have a good affinity for a film-like aesthetic. Online, some people write that the straight-out-of-camera (SOOC) JPEGs are already film-like, while others describe the expression as being somewhere between film and modern digital cameras.
The D200's greatest charm lies in its "distinctive colors" and "sense of atmosphere" delivered by its CCD sensor.
- Rich and deep color rendition (especially blues and reddish-browns)
- Sharp and clear low-ISO rendering
- A film-like sense of atmosphere
On the other hand, its weaknesses in rendering and expression are:
- Extremely poor high-ISO performance (noise and dynamic range)
- High-ISO noise and narrow dynamic range
- Color bias in certain subjects
- Unsuitable for portraiture
- Occurrence of the smearing phenomenon
With these points in mind, I hope to achieve my desired theme through RAW development by leveraging the strengths and mitigating the weaknesses.


0 件のコメント:
コメントを投稿