遊んでみた(Just Playing Around)

2025年12月9日火曜日

CORNAGO PORTA Lightroom Nikon D200 サイクリング レタッチ 自転車

ダメ元でLEICAみたいな描写をRAW現像で再現できるかをGeminiに聞いてみた。答えは無理❗️そりゃそうだ🤣身も蓋もない💦

んなぁ〜こたぁ分かってますよ〜

20年前のデジ一を20年弱ずーっと使っている私は最新ミラーレスのエントリーモデルすら買ってもらえないんだから…LEICAなんて一生手に触れることすら出来ないよ。

ならせめてその描写を再現できないかなぁなんて夢を持つわけですよ。マガイモノってのは分かってます。でも夢見るくらい良いじゃない😭

無理って言われちゃったけど、近い表現は出来るとか。じゃあお願いしますよ、とGeminiとまたまた問答が始まったわけです。

LEICAの描写の特徴とされるのは立体感と空気感だそうです。一方D200は独特の濃厚な色乗りと階調の粘りを持っています。この特性を活かしつつ、LEICA風の現像を目指しました。また色彩は透明感を出したいので以下の方向性で模索しました。

1. 描写力(立体感・解像感)の再現
LEICAの描写の特徴とされる立体感空気感を意識します。

  • コントラストの調整トーンカーブを使って、シャドウ(暗部)を持ち上げすぎず、ハイライト(明部)はしっかりと出るようにメリハリをつけます。
  • シャープネス・明瞭度:
    • シャープネスでエッジの解像感を高めます。
    • 明瞭度(テクスチャ)をわずかに上げることで、細部の質感を際立たせ、立体感を出します。
  • 周辺減光(ビネット): わずかに周辺減光を加えることで、被写体に視線を集め、Leicaレンズ特有の雰囲気や立体感を演出できる場合があります。

2. 透明感のある色彩の再現
透明感を出すには、明るさ色の傾向が重要です。

  • 露出とハイライト:
    • 写真全体をわずかに明るめに調整します。
    • ハイライトを下げて、白飛びを防ぎつつ、光が当たっている部分の階調を滑らかに保ちます。
    • 白レベルを調整して、写真に抜け感を出します。
  • シャドウの調整:
    • シャドウ(暗部)をわずかに持ち上げ、黒つぶれを防ぎます。ただし、コントラストを失わない程度に抑えることが、立体感を維持する鍵です。
  • 色相(HSL)と彩度:
    • 透明感に繋がりやすい青系の色(空や水など)の彩度をわずかに上げたり、色相を調整してクリアな色味にします。
    • 写真全体の彩度はやや抑えめ(または自然な彩度を微調整)にし、色の濁りを避けます。
  • ホワイトバランス:
    • わずかに寒色系(青み)に寄せるか、またはニュートラルな設定にすることで、クリアで透明感のある色調になります。

これらを元に完成したのがこちら。



さぁどうでしょう。

昨日「君に決めた!」って言ったばかりなのにね😅

 ↓ランキング参加中、応援クリックお願いします↓
にほんブログ村 自転車ブログ クロスバイクへ にほんブログ村 写真ブログ 今日撮った写真へ ブログランキング・にほんブログ村へ


I asked Gemini, as a long shot, if I could replicate the LEICA-like rendering in RAW development. The answer was a flat No! Well, of course. It's an unvarnished truth, isn't it? 🤣 No sugarcoating there.

I already knew that, of course.

I've been using the same digital SLR from 20 years ago for nearly 20 years. I can't even get the latest entry-level mirrorless camera, so a LEICA is something I'll never even be able to touch in my lifetime.

So, I start to dream: Can't I at least reproduce its rendering? I know it's a cheap imitation. But I'm allowed to dream, aren't I? 😭

Even though I was told it's impossible, Gemini suggested that I might be able to achieve a close expression. "Well, please do tell," I replied, and the Q&A with Gemini started all over again.

The characteristics of LEICA rendering are said to be three-dimensionality (depth) and airiness (atmosphere/ambience). On the other hand, my D200 has a unique characteristic of rich, deep color saturation and tenacious tonal gradation. I aimed for a "LEICA-esque" development, leveraging these native D200 traits. Also, to achieve transparency in the colors, I explored the following directions:

1. Reproducing Rendering Power (Depth and Resolution)
I focused on the three-dimensionality and airiness that characterize LEICA's rendering.

  • Contrast Adjustment: Using the Tone Curve, I aimed for punchy contrast by not lifting the shadows (dark areas) too much, while ensuring the highlights (bright areas) stand out firmly.
  • Sharpness & Clarity:
    • Sharpness was used to enhance the resolution of the edges.
    • Clarity/Texture was slightly increased to emphasize the texture of the details and create a sense of depth (three-dimensionality).
  • Vignetting: Adding a slight vignette can sometimes focus the viewer's eye on the subject, creating an atmosphere and a sense of depth unique to Leica lenses.

2. Reproducing Transparent Coloration
Brightness and color tendency are key to achieving transparency.

  • Exposure and Highlights:
    • I slightly brightened the overall photo.
    • Highlights were lowered to prevent blown-out whites while maintaining smooth gradation in the illuminated areas.
    • The White Level was adjusted to give the photo a sense of openness/lightness (nukekami).
  • Shadow Adjustment:
    • Shadows (dark areas) were slightly lifted to prevent crushing. However, maintaining contrast—without losing the sense of depth—was key.
  • Hue (HSL) and Saturation:
    • I slightly increased the saturation of blue-based colors (like the sky or water), which tend to contribute to transparency, and adjusted their hue for a clear color.
    • The overall Saturation was slightly reduced (or Natural Saturation was subtly fine-tuned) to avoid muddy colors.
  • White Balance:
    • Shifting the white balance slightly toward the cool side (bluish) or setting it to a neutral setting results in a clear and transparent color tone.

Based on these steps, this is the finished result.

So, what do you think?

I just said "I choose you!" yesterday, didn't I? 😅

Profile

自分の写真
A2です。数あるブログの中から当ブログを見つけてくれてありがとうございます。私が面白いと感じること、感じたこと、書きたい❗️と思うことを綴っていこうと思いますが、主にハマっているのが自転車と写真なのでこれが中心になるかな😆また読みたいと思ってもらえるようなブログを目指してがんばります。応援よろしくお願いします🙇当ブログはAmazonのアソシエイトとして適格販売により収入を得ています。

注目の投稿

遊んでみた(Just Playing Around)

ダメ元で LEICA みたいな描写をRAW現像で再現できるかを Gemini に聞いてみた。答えは無理❗️そりゃそうだ🤣身も蓋もない💦 んなぁ〜こたぁ分かってますよ〜 20年前のデジ一を20年弱ずーっと使っている私は最新ミラーレスのエントリーモデルすら買ってもらえないんだから...

このブログを検索

QooQ